České prvenství
Poprvé při vydání české knihy je zde použit při tvorbě vazby postup frézování laserem (Vazba frézovaná ). Tato metoda je nesmírně pracná a drahá, ale umožňuje pomocí různé hloubky vrypu reprodukovat zážitek z ilustrace v nové podobě.
Unikátní Ilustrace na plátně.
Varianta knihy s frézovanou vazbou obsahuje ilustrace tištěné na plátno. Použití plátna pro účely reprodukce ilustrací v knize jsme doposud nezaznamenali ani v kontextu jiných regionů. Pokud tak, tímto si nárokujeme světové prvenství. Pokud jinak, tak nám naše česká kotlina postačí.
Porovnání zobrazení na křídovém papíře a plátně
V čem je hlavní rozdíl ? Plastičnost.
Ano, je zde rozdíl v prokreslení barev . Pokud se podíváte pozorně na foto v galerii, ukazující srovnání obou variant, zaznamenáte drobné odchylky ve prospěch plátna. Ale nikoliv výrazné. Hlavním rozdílem je hloubka (plastičnost) ilustrace. Další popis nemá smysl. Pokud to chcete pochopit, musíte to vidět na vlastní oči.
Nové ilustrace
Obě vydání obsahují téměř kompletní ilustrační doprovod, který Z. Burian pro Robinsona vytvořil.
Je zde nepoužitá barevná celostránková ilustrace z roku 1956 i šest celostránkových černobílých ilustrací, vytvořených v roce 1964, které v ČR nebyly doposud publikovány.
Je zde motiv z přední strany vydání z roku 1964 . Je použit v modifikované podobě na vazbu našeho vydání, neb zajištěné podklady neumožňovaly jeho kvalitní zobrazení.
A je zde dokonce i ilustrace použitá na předsádce z roku 1964 (motiv lodi). Ovšem pouze u plátěné Varianty.
Takže co chybí ? Pouze motiv použitý na přebalu k vydání Aloise Hynka , a dále perokresba použitá na obal druhého vydání SNDK (1956.)

Plátěný přebal
Kdo zná naši produkci, patrně se setkal s naším "vynálezem" - plátěným přebalem.
Obě edice jej mají. Ilustrace na přebalu je opakovaně reprodukována i v knize. Majitelé Plátěné edice tak mají možnost srovnání reprodukce téže ilustrace v obou provedeních ( na plátně/křídovém papíru).

Nádherná předsádka
Každá z obou nabízených knih má jedinečné prvky..
U frézované varianty je to unikátní typ úpravy vazby a mimořádná způsob reprodukce barevných ilustrací.
a Plátěná vazba ?
Vedle možnosti srovnání plátno/křída díky variantě plátěného přebalu vs křídová vnitřní ilustrace, má pouze tato varianta nádhernou předsádku s motivem korábu (z roku 1964 ).
Původní text, pro který byly ilustrace tvořeny – román v adaptaci J.V. Plevy.
Pozdější převyprávění ( např. František Novotný) jsou svižnější, modernější. Pro nás mají ale jednu drobnou vadu na kráse. Některé ilustrace nemají odezvu v textu.
Tento problém se v různé závažnosti objevuje i v případě adaptací jiných děl ( J. Verne – O. Neff). Proto jsme se při vydávání Velké řady rozhodli vycházet z původních textů, pro které Z. Burian svá díla tvořil. Se všemi archaismy a "nekorektními výrazy".
Doslov Jiřího Hrabala
Kniha obsahuje vynikající doslov Jiřího Hrabala, který Plevovu adaptaci zasazuje do kontextu doby.
Proč je cenový rozdíl mezi variantami tak výrazný ?
Pracnost.
Je zde samozřejmě rozdíl v ceně použitých materiálů, ale důvod ceny frézované varianty spočívá v trojnásobné pracnosti oproti variantě plátěné.
Laserové frézování vazby, se provádí po jednotlivých kusech . Pro každou knihu individuálně.
Pro každou knihu je potřeba také samostatně vytisknout, nařezat a lakem zafixovat plátěné ilustrace.
Do ochranného pouzdra je nutno vlepit vnitřní ilustraci. A z důvodu možných rozdílů v tloušťce knihy je nutné ochranné pouzdro dělat individuálně jako poslední krok, tak aby sedlo na rozměr výtisku.